05 januari 2012

Nykter för kärlekens skull.

I skuggan av krogar och tegelfasader ligger Malmös gator regnvåta idag. Bilarna vattenplanar och vi människor hukar och snabbar på våra steg. Jag handlar mat och Eldkvarnlåtar surrar i mitt huvud. När jag kommer upp i lägenheten ska jag kolla på deras jubileumskonsert på play bestämmer jag och så blir det. Plura skriver otroliga låtar och när sen Håkan är med blir det ju helt suveränt bra. "Själv är jag nykter för kärlekens skull", tänker jag och prisar ännu än gång de omständigheter som fick mig att hälla ut vinet i dödens kloak. Alkisen trampar ner sig själv och andra, blir till ett egoistiskt barn, men redan innan vi utvecklat beroende uppför vi oss som idioter. Frågan är om Plura lärt sig det efter sin påföljd av kokset. Straff och droger är känsliga och svåra frågor. Men eftersom ingen kan tvingas att vilja göra det rätta, så ska man akta sig för att ropa för högt på straff, tror jag. Och Plura sjunger om kärlek och om droger och lämnar ut sig helt. Det är en bra början.

Inga kommentarer: