29 januari 2012

Medelålders vita män

Dagens irro kommer från fejan och twitter och handlar om reaktionerna efter valet av Stefan Löfven till partiledare för S. Visst får han kritik för att han på S-vis är en smula tillväxtnaiv och absolut för kärnkraft. Men det han får mest skit för är något han svårligen kan omvärdera, detta att han är en medelålders vit man. Att vi har en över- och underordning som gör att kvinnors kunskap och erfarenheter missgynnas och åsidosätts är inte Stefans fel, även om han som du och jag har en plikt att försöka förändra. Han är en del av ett system; samma strukturer som gör att talibanerna hindrar tjejer från att gå i skolan, som gör att några av "mina" dagismammor förblir analfabeter och tvingas bära plagg som handikappar dem i vardagslivet. Samma system som gör att min fru gör mer än mig här hemma och som gör att jag har sämre lön än en hantverkare, trots högre utbildning.
Om feminismen förvandlas till en jakt på enskilda medelålders vita män, så blir det fel. De flesta i Sverige är vita, tiden mellan småbarn och pension är den tid då de flesta av oss har tid med politik och att Sveriges alla statsministrar varit män är frukten av ett system som råder nästan överallt och som vi inte välter på fem minuter. Vi ska vara rädda om alla som vill jobba politiskt och inte stöta bort människor som vill en bättre värld. Däremot ska vi såklart se till att politiken inte bliren livstidssyssla och en födkrok. I den förstadelen är vi gröna föredömen och i den andra går V före. Sen tjatar jag igen om genuspedagogik och individualiserad föräldraförsäkring. Alla är vi barn i början och alla föräldrar har en första tid att forma sitt sätt att fördela bördorna. Så ändrar vi systemen snarare än hackar på stackars Stefan.

Inga kommentarer: