11 januari 2012

Inte skyldig.

Det kan ju hända att han blev missförstådd, Ilmar Reepalu, när han i media oroade sig för att någon oskyldig skulle träffas av en kula och avlida, på samma sätt som ett barn i Rosengård och en medelålders man i Lindängen gjorde precis i början av året. Vi får väl hoppas det. Men lite märkligt är det ändå. För Ilmars föregivna tungslip stämmer väldigt väl överens med uttalanden man hör lite då och då om att den som håller sig borta från slöddret/gängen/utlänningarna är utom fara. Det är så vanligt att jag vågar påstå att det är en allmän föreställning att det finns ett VI som endast av misstag kan stöta på DOM, men att om invandringen inte stoppas/Regeringen inte gör något/vi inför hårdare straff för vapeninnehav så kan såna som du och jag (vanligt folk, för att tala med vänsterpartiet) träffas av en kula. En cyniker kan lätt tro att Malmös mest mediavane politiker visste vad han sa och att det inte alls var en tillfällighet att orden föll som de gjorde.
Men vi och dom bor ganska nära varandra, det svarta och vita lyser lite blekt grått. Här på våra gator Bergsgatan och Möllevångsgatan har människor utsatts för personrån. Skyldiga dom med eller? Man kanske ska ge fan i att gå ut med iphone eller plånbok? Och vem som är snäll och vem som är dum står inte stämplat i pannan heller. Om min väns vän är en gangster, vad är då min vän och vad är jag? Är man medskyldig om man någon gång dansat eller druckit kaffe i en källare på Norra Grängesbergsgatan eller köpt billig cigg i en närbutik och biltvätt för hundra spänn? Det är inte svart och vitt, inte entydigt och följer inte riktigt stadsdelsgränser heller. Ingen är oskyldig, ingen är skyldig, men det finns en obehaglig machokultur som tillåts ta plats och dominera i stora delar av stan. Varför inte börja nysta där? Låt ödmjukheten och de mjuka värdena flyta uppifrån och ner. Jag vet en som kunde ta initiativet. Han kommer inte att bli missförstådd.

Inga kommentarer: