03 januari 2012

Ett brev märkt: nytt år, nya möjligheter

Helt plötsligt låg det där; brevet. Nytt år, nya möjligheter, stod det och jag darrade av spänning när jag öppnade det. Men det var bara ännu ett erbjudande om att låna pengar till hög ränta. Jag får såna brev ibland. Det är förresten nästan de enda brev jag får förutom räkningar och handlingar till nämnden, beredningen och kommunfullmäktige. Kanske finns jag i nåt register för särskilt lättlurade, ingen vet. Oavsett vilket så ska det inte förverkligas drömmar för lånade pengar. Dom drömmar jag har är inte kostsamma på det viset. Att ungarna ska växa upp och få det bra, att ha hälsan och att få resa. Sånt där. Inget blingbling precis. Kanske speglar det vita kuvertet med frö reklamen ett av de allra största problemen i vår tid i vårt land: tron på ständig lycka, som man kan låna ihop till och skjuta upp räkningen till morgondagen eller för alltid. Den grinige gröne tror vare sig på det ena eller andra. Nix, man kan inte vara sådär lycklig som ett ständigt tillstånd, nix, räntan på skulder kan inte trollas iväg nånstans. Så brevet går till återvinning. Det är mer jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tycker du om Jonas Sjöstedt som ny (V) ledare. Har träffat honom vid ngr tillfällen och imponerats !

Anders sa...

Jag har också träffat Jonas och tycker att är en strålande kommunikatör. V gör ett bra val!