14 november 2011

Fars dag

Inne på biblioteket ställer jag mig och bläddrar i Ulf Lundells nya. Jag hinner identifiera en av karaktärerna som synnerligen reellt existerande person (inte alteregot, utan en annan) och dyker dessutom in i en diskussion om manligt och kvinnligt som huvudpersonen för med någon i boken. Men Uffes bloggliknande roman får vänta, jag har viktigare böcker på lut och viktigare samtal att föra på fars dag.
Att vara pappa är att kunna välja bort föräldraskapet. Priset för den möjligheten är att man nära nog alltid är andraförälder. Det är ett högt pris, ska jag ännu en gång bli varse framåt kvällen, men så länge det är dag är det prima liv. Mellanbror och Sara sluter pakter mot mig, pakter om min påstådda politiska korrekthet och skämt om min självvalda sterilitet. Så hänger vi runt, delar av stjärnfamiljen, fikar och pratar, pratar och pratar som vi alltid gör.

Inga kommentarer: