15 februari 2011

What´s love got to do with it?

Allt, vågar jag påstå. För även om kärleken allena inte räcker, så spelar ingenting någon roll utan den. Man kan bråka och ha sex med nästan vem som helst, men det är bara i ett kärleksförhållande som man kan försonas och försoning är nog det viktigaste av allt. Du kan leva ett halvliv i ett förhållande utan kärlek, om konventionen så kräver. Jag ser exempel på det varje dag, om jag nu får lov att prata om den saken. Unkna könsroller och sånt som kallas kultur och ibland även religion. Det borde vara historia, vi borde ha evolverats bort från det, precis som vi slutade bo i grottor och jaga bufflar med trubbiga spjut. Det som är kärlek är så klart även politik, ty det privata är ju det. Politiska beslut om allas lika rätt till liv och självständighet är också rätten att älska vem man vill. Oavsett vad dom säger i Örebro eller Jönköping. Och i jämställdhetsberedningen, där jag nu sitter som representant för oss gröna ska jag verka för att Malmö ska få nattöppna förskolor och gynna föräldrar som delar lika. Allt för kärleken, den som ju har med allt att göra.

Inga kommentarer: