01 februari 2011

Vi i hushållet.

Alla talar vackert om olika sorters familjer. Till och med Göran Hägglund i min TV just nu, vilket är en nyhet. Men systemet hänger inte riktigt med, inte ens på radikala Möllan mitt i det rödgröna Malmö. Nu anmodas jag helt apropå och vid vite att lämna in mina inkomstuppgifter till debiteringsenheten för stadsdel Centrum. Jag är verkligen inte lycklig över att mina ekonomiska förehavanden valsar runt bland stadsdelens tjänstemän och ännu dummare blir det när man vet att saken gäller avgift för skolbarnomsorg, för ett barn som jag varken har vårdnad över eller måste försörja. Men nu är det ju så vackert att jag ingår i ett hushåll och till detta hushåll räknas alla vi som med- eller motvilligt skatteskrivits här. Flickebarnet ifråga, jag, Sara och ett barn till. Hade Ingvar Kamprad bott här, så skulle hans inkomst också räknats (fast han har ju bara folkpension). Däremot räknas inte något av mina barn, eftersom de av myndigheterna skatteskrivits i sitt andra hem. Sara och hennes ex blir alltså debiterade en högre fritidsavgift med min inkomst som grund, medan mitt ex debiteras en lägre avgift, eftersom det bara finns en vuxen i det hushållet. Koko, big time.

Inga kommentarer: