03 februari 2011

Inte bara Israel längre.

Åh, mellanöstern; så nära och så långt borta. Jag minns hur jag under några år slukade alla böcker och artiklar jag kom över om regionen och de politiska konflikterna där. Flitens lampa lyste och jag lärde mig hjältar och förrädare.
Men när jag väl satte min fot rent fysiskt i området såg jag att människor där inte helt otippat var vanligt folk som jobbade, pussade sina barn och dansade (utom i Gaza, där det är förbjudet). Egypten är en förfärlig diktatur, det har vi vetat länge. Hela vägen från kung Farouk, via militärdiktatorn Nasser, Sadat (som trots det slöt fred med Israel) och nu Mubarak, så har en stark eller mindre stark man stått i spetsen för korrupta regimer. Ungefär så som det brukar se ut i Afrika och Mellanöstern. Den enda demokratin i området är Israel, det är svårt att ljuga bort ens för den mest förhärdade antisionist. Och nu fyller vänsterfolket nätet med ord om solidaritet med det egyptiska folket och krav på att Mubarak ska avgå. Det är bra, men lite sent. Men det gör mig hoppfull. Kanske kan detta leda till att förtrycket i alla andra arabstater synliggörs och bekämpas. Islamiststyret i Gaza, familjen al-Hashems Jordanien och Assad den andres Syrien. Vackra länder som doftar av kryddor och historia, men med ett förtryck som får talet om barnfattigdom i Sverige att se ut som ett avsnitt av Svenska Hollywoodfruar, utan jämförelser i övrigt. Demokrati och mänskliga rättigheter är fina grejer även för araber, om nu någon trodde annat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom Israel är en demokrati men inte en hälsosam sådan (Wikileaks avslöjade att Israel ville t.ex kasta ut alla Israel-Araber, som redan nu inte har samma demokratiska rättigheter som andra Israeler) och är en aggressiv stormakt i området som dödar, ockuperar och bosätter sig i andra länders territorium. Passar det ju bra att du dricker ur en mugg med fredsmärke på bilden på din blogg. Shalom!

Anders sa...

Shalom på dig själv, du. Jo, det finns korkade och rasistiska inslag i den israeliska regeringens politik. Det påminner lite om Danmark. Men lika lite som vårt grannland ska utplånas, ska Israel. Sen kan vi ju i kasta ut-sammanhanget konstatera att den palestinske presidenten sagt att inga judar ska få bo i ett fritt Palestina.

Henrik sa...

@bloggen

Utmärkt inlägg!


@Anonym 1:52

Det skulle vara intressant att få reda på vad det är för avslöjande som du hänvisar till om att Israel ville "kasta ut" alla israeliska medborgare som är etniska araber.

Anonym sa...

http://vladtepesblog.com/?p=30193