02 januari 2011

Från Ehrensvärdsgatan till Bergsgatan.

Kanske skulle jag göra som den store Henrik Tikkanen och skriva en romansvit om alla mina olika adresser? jag skulle fått börja med Klarvädersgatan 20 och sen leta mig framåt. Om det inte vore för att jag inte ens lyckats romandebutera, så vore det nog en fantastisk idé. Några adresser minns jag inte ens. Vilket nummer var det på Nordostpassagen? Ingen vet. Många adresser har det i alla fall blivit, för många kanske, men efter att ha flyttpackat ett tag nu, så inser jag att det nog inte blir så många fler. Bergsgatan 35, nurå, plus en lite längre fram i livet. Sen får det vara bra. Olika flyttar har dessutom olika historier, detta är utan tvekan en lycklig flytt, medan andra mest varit flykt eller resignation. Jag tyckte aldrig att det var romantiskt att leva i en kappsäck eller att var helst jag la med hatt var det ett hem, eller så där. Jag är inte det minsta relationsanarkistisk när det verkligen gäller. Jag vill ha stabilitet i mitt liv.

Skillnaden mellan Bergsgatan och Ehrensvärdsgatan är lika stor som skillnaden mellan att bo som ensam vuxen med barn som kommer då och då och det som väntar med att nästan alltid ha barn närvarande och att alltid ha min Sara inom beröringsavstånd. Det är ett annat liv, olikt allt jag gjort innan.
Från bakgatan till huvudstråket. Från Ehrensvärdsgatan till Bergsgatan.

Inga kommentarer: