14 december 2010

Tranåsterroristen och bostäder till salu

Terrorister kan alltså komma från Tranås; det trodde man kanske inte. En tråkig småländsk stad, mest känd för PälsBruno och den gamle programledaren Lennart Hyland. Ondskan är ofta väldigt banal; ondskan och sorgen över att det inte är så enkelt att förändra saker. Man vill ju gärna att det ska gå snabbt. Att man kan tycka att det finns saker värda att dö för är knappast något unikt för islamister, dom flesta av oss skulle nog offra livet för våra barn och då är det helt plötsligt bara nyanser mellan oss och Tranåsterroristen. Nu ägnar media ganska mycket tid åt att förklara att inte alla muslimer är potentiella självmordsbombare och jag fascíneras över att man tydligen tycker att det behövs. Häromdagen hörde jag dessutom en person uttala sig under beteckningen "ateistisk muslim". Hur ser en ateistisk muslim ut? Kan man vara ateistisk kristen med?

Vägen mellan självmordsbombning och de gröna i Malmö är förvisso lång som en måndagsmorgon, men även hos oss finns det folk som tycker att den vanliga demokratiska vägen till förändring är lite väl lång. Några bomber har vi inte i vår organisation, men väl dom som tycker att majoriteten bör få hjälp att välja rätt person till rätt uppdrag. Och att jag är så betydelsefull att några kan tänka sig att konspirera och sprida rykten för att jag inte ska bli vald till vice ordförande i Miljönämnden, ska jag kanske ta som en komplimang. Jag gör uppenbarligen en skillnad. Med knusende ro får man dessutom ta det faktum att det bara är de som gör något som får kritik. Skulle jag och kassören ens tänka tanken att ta semester en månad i december-januari, så skulle lokalavdelningen falla samman. Andra har uppenbarligen inte lika viktiga uppgifter, oavsett vilka titlar man omger sig med.

För övrigt ska man ta det man läser i tidningen med en nypa salt. Om det inte gäller bostadsannonser; det finns ett fint hus i Falun och en funkistrea i Malmö till salu. Joråsåatt.

5 kommentarer:

Peter Åkesson sa...

Jodå - man kan vara kristen ateist - det finns till och med en benämning på denna ganska speciella teologiska riktning. Det heter: "Gud-är-död-teologin" och går ut på att människan mognat så mycket kulturellt att vi inte längre behöver en "Gudomlig förälder" som håller oss i örat, utan är mogna nog att själva ta ansvar för våra handlingar och inse att det kristna budskapet är bärkraftigt även utan gudomlig intervention.

Och härligt att det finns människor som du som engagerar sig politiskt. Av många dåliga lösningar är demokratin den minst dåliga. Om du finner nya baktalande fiender på grund av ditt engagemang, så vet att du samtidigt vinner respekt hos t ex mig. Förhoppningsvis något som uppväger lite... Heja Anders!

Anonym sa...

Svar från tidigar konversation.
Nej, jag är inte Anton Antoni, jag känner bara till honom och hans fall via media.

Vill förtydliga detta med den anonymitet som tyck göra dig så rosenrasande. För mig som inte bor i Malmö, och inte uppfattar Möllevångstorget och dess bidragsförsörjda vänstermänniskor som jorden mittpunkt, så är du lika anonym för mig som jag är för dig. En "Anders" med en bild och en arbetsplats gör inte att jag upplever att du berättat för mig vem du är. Att du sedan vill ha samtliga personuppgifter från mig kan jag inte tolka på annat sätt än att du önskar klämma åt mig fysiskt. Men ett förnamn och ett foto gör att jag i dina ögon upphör att vara ett "fegt kräk"?

Anonym sa...

Passande för övrigt att du fyller år på samma dag som dina muslimfavoriter försöker spränga hundratals människor i luften i syfte att försvara fredens religion.

Anonym sa...

Som sagt bor inte i Malmö och har visst blandat ihop värnhem och Möllevångstorget, men i vilket fall, vänsterMalmö är inte jordens mittpunkt.
Enligt ratsit bor det en Anders på Ehrensvärdsgatan 5 i Malmö som fyller år 11 december. Vill du bekräfta att du är denne person och om du avstår, gör det dig då till ett fegt kräk?

Anders sa...

Tack, Peter, nu vet jag. Och mycket av det kristna budskapet är förvisso bärkraftigt även utan gudstro.

anonym: ja, jag är den mannen du ratsitat och mina personuppgifter är lätta att koppla till bloggen. Däremot är jag inte medlem i någon församling överhuvudtaget, vilket du antyder att jag skulle vara.