07 december 2010

Sluta dalta med moderater.

Alla vi som växte upp med Katarina Taikons böcker om Katitzi och som lyssnade på radion och hörde Agnetha Fältskog, Åh, Zigenarvän, den natten dansade vi om och om igen kunde väl aldrig tr att det fanns en omfattande rasism mot romer. Inte här i Sverige, inte nu, väl?
Ack, hur brutalt vaknade jag inte ur mina illusioner en dag på mitt praktikställe under andra terminen av min utbildning. Jodå, fördomarna fanns och finns. Jag minns dig fortfarande, Marianne, du som ville lära oss praktikanter om zigenarnas sanna natur. Som om sanningen att allt för många i den romska gruppen hamnar snett eller väljer fel inte räckte till, liksom. Men det det spelar liksom ingen roll om så 99 procent av alla romer skulle sälja sina systrar till främmande män (vilket låter som en omöjlig ekvation), det är lika fullt rasism att påstå att romer gör så. Varje människa är alltid ensam ansvarig för sina gärningar. Och John Roslund kan inte skylla på att han vuxit upp i ett traditionellt moderathem, han måste likafullt ta ansvar för sina ord. Nu backar han hela vägen, så han slår bakhuvudet i kaklet av skam. Det var mindre väl valda ord och så där. Jo, hej, du. Du skrev precis det du tyckte, för det är så lätt att vara tuff med kompisarna eller vid skärmen, men som den fegis du är, så backar du så fort du får mothugg.

Familjen Kaldaras är en ovanlig svensk familj, envisa och orädda i sin kamp för den romska kulturens fortlevnad. Romsk kultur är lika svenskt som knäckebröd och falukorv. Romer, resande och finnar har alltid levt här vid sidan av oss fina suedis. De etniska minoriteterna är viktiga kryddor, som gör att kalopsen smakar mer åt gulaschhållet och det är fan så mycket godare.

Själv blundar jag inte för problemen, som det heter och daltar varken med moderater eller några andra, tror jag. Bara med mina barn, men det är liksom en annan historia.

4 kommentarer:

Anonym sa...

http://politisktinkorrekt.info/2010/12/08/sverige-da-och-nu-vad-har-hant/

Hade du haft samvete hade du farit illa av denna läsning.

Anders sa...

Jag noterar att både du och författaren till skräpet i länken du hänvisar till är anonyma. Fega kräk är väl en annan benämning.

Anonym sa...

Jag har förklarat tidigare att det är risken för repressalier i form av våld och trakasserier från dina anhängare som gör att jag tvingas till anonymitet.
"Fega kräk" är "män" som behandlar barn på det här sättet:

http://www.youtube.com/watch?v=wvavRR9UU7U&feature=related

och det faktum att du inte tar avstånd från en ideologi som backar upp övergrepp mot barn gör att du själv är ett lika stort kräk som den "man" som torterar denna värnlösa 12åring.

Anders sa...

Är det du, Arnold Antoni?
Nya hakkorsristningar i pannan, eller?