04 november 2010

Vi, de utvalda (2)

Tror ändå att det är klokt att man inte inför en massa snåriga regler om vad politiker får och inte får lov att ta emot i form av gåvor eller mysiga övernattningar och biljetter. Om vi ser till att välja smarta människor, byter ut dem ofta så att de får andra levebröd och karriärvägar än politiken och, inte minst, välkomnar en kritisk granskning av våra förehavanden, så kan det på sikt reglera sig sig själv.

Men både vad gäller politiker och kungen, (hahaha), så är allmänt skvaller relativt ointressant. Vem som bedrar vem och vilka kinky böjelser någon kanske har får stanna i privatlivet, så länge man följer lagarna. Det är inte heller förbjudet att umgås med människor med tveksam moral och inte ens otrohet är olagligt. När det gäller eget missbruk, så är det en annan sak. Om min minister eller partiledare är alkis, så påverkar det hans/hennes omdöme så till den milda grad att jag vill veta det när jag väljer.

Själv har jag nog en ganska god moral, tror jag och med lite kaffe och Marabous nya vita choklad blir nästan allt riktigt hyggligt, till och med. För första gången i mitt liv har jag dessutom idag tackat nej till ett ganska hedersamt politiskt uppdrag. Också det stärker min självgodhet en smula.

Inga kommentarer: