13 november 2010

Subjekt i din egen mening

Relationer är ett outslitligt samtalsämne. Alla vill älska och bli älskade och det är sjukt intressant att kolla in hur andra har det och löser sina problem. Så kommer både Märta Tikkanen och Ola Rapace till Skavlan och sätter sig i soffan och berättar och det är mil mellan historierna. Ola säger att det blev för mycket med hämtningar och lämningar och vardag och så där. Jag hoppas att han skojar, för det låter väldigt omoget. Hämtningar, lämningar och att koka pasta och boka tvättider, det är det som är livet. Vad annars? Och Märta berättar om hur hon för kärleken tvingades att bryta upp från man och barn, bara för att hon måste. Ja, ibland måste man saker. Ibland tänker jag på tårar som jag lämnat efter mig på min väg, både egna och andras. Insikten om att man fan bara har ett liv är en välsignelse och förbannelse i precis lika stora delar. Jo, jag harförsökt att lösa livets mysterium både genom att stanna och gå och fortfarande efter alla år har jag inget facit och vet inte alls när och var jag gjorde rätt. Men gjort är gjort, som kbt-människorna säger och som vanligt är det bättre att satsa och ångra än att fega och ångra. Trust me on that one. För gör du något är du i alla fall subjekt i din egen mening.

1 kommentar:

cruella sa...

Ola Rapace *sucka*

Jag har avskytt karln och hans äckliga flin sedan första gången jag såg honom och är inte ett dugg förvånad över att han inte "pallar".