09 november 2010

Antisemitismen gör comeback.

Ikväll tänds det facklor mot rasismen, men jag är inte där. Jag tar en kopp kaffe och läser lite i min bok istället. Det är årsdagen av Kristallnatten och alla krafter som kan samlas mot rasismen hade behövts på samtliga torg i hela stan. Men jag står inte bredvid människor som förtiger den framväxande antisemitismen, eller skyller det på judarna själva och jag vägrar att lyssna på en riksdagsledamot som i sin blogg undrar vem dom utvalda ska bränna nästa gång. Dom utvalda, guds egendomsfolk, kristi mördare. Vi som är lite pålästa hör när antisemitismens fula tryne sticker upp och vi deltar inte i skiten. Så hampar det sig att människor som jublar över ship to Gazas nyttiga idioti för Hamas tränger ut överlevande från koncentrationslägren från Gustav Adolfs torg på självaste minnesdagen för kristallnatten. Detta samtidigt som man i en annan ände av stan kan höra små barn skrika att judar är tjuvar och där israelvänner åker på spö för sina åsikters skull. Jag älskar mitt Malmö, men jag älskar inte allt som händer här. Och det jag tycker allra sämst om är rasismen, oavsett mot vem den slår.

11 kommentarer:

Anonym sa...

En "annan del av stan", var ju inte i Malmö utan i Välmående Vellinge, det var där de judiska barnen fick höra nedsättande rasistiska, antisemitiska kommentarer.

Anders sa...

Ja, det kan hända på många platser. Jag har personligen hört det på andra platser än just Vellinge, men det spelar inte så stor roll.

Asebeia sa...

Mycket bra skrivet! Ibland får man intrycket av att alla i Malmö ser allt svartvitt. Skönt med lite nyans åt det vettigare hållet.

JohannaV sa...

Hej.

Hittade ditt inlägg via Jonathan Lemans blogg.

TACK. Det är första gången jag ser en miljöpartist ta verklig ställning mot antisemitism. Jag har snarare sett Mp som en del av problemet med antisemitism men ditt inlägg var ett ljus i mörkret.

Det är ovärdigt att minneshållandet av Kristallnattens och Förintelsens offer blivit en tummelplats för partipolitik och rasism mot dagens judar.

Misan sa...

FAN (får man säga så?) vad bra skrivet!

Anonym sa...

Tack för dina fina ord! Än finns det hopp, kanske. Det blåser '30/40-talens anti-"J" vindar i Sverige.

Prototokos sa...

Har bara en fråga. Existerar judisk rasism?

Anonym sa...

Bra skrivet !

men 'jude' är INTE ezuivalent till 'muslim', för muslim är inte etnisitet, medan jude är det.

Om en muslim inte tror på guden då är han inte muslim utan en arab eller turk eller iranier u name it

Medan jude kan vara en jude om hon/han inte tror på guden och inte praktiserar judendomen

judeAteistInvandrare sa...

<<Ikväll tänds det facklor mot rasismen<<

var ? när ? har inte sett info på nätet

btw, hamaspropagandisten Mattias Gardell ska hålla föredrag ikväll om sin bok 'Islamofobia'..Han är en av dem som silar mygg och sväljer kameler och ställer grupper mot varandra genom att blåljuga om att antisemitism är något "hör det förflutna".

shaul sa...

Som barn till överlevande från Förintelsen är tecknen ifrån det som varit påtagligt:sakta men säkert så vrids orsaken till mycket ont emot oss som grupp samtidigt som de flesta inte vill se tecknen.
Känns bra att törs stå för det du tror på.

Anders sa...

Jag tycker att en liten bloggpost är det minsta jag kan göra i frågan. Det jag kunde tillagt är att skillnaden mellan exempelvis islamofobi och antisemitism i Sverige idag bland annat är att det bara inte skulle hända att en kommunstyrelseordförande skulle kunna be muslimer i Sverige ta ansvar för saker som andra av samma tro/etnicitet anses ha gjort på andra håll i världen.

Vad mitt eget parti beträffar, så finns det nog både ditt och datt, men även mycket ointresse och okunnighet.