14 juli 2010

Slöjförbud är hål i huvudet

Jag är inte värst förtjust i islam, måste jag säga (och jag möter det varje dag, så jag vet vad jag snackar om). Det är obegripliga regler och mer eller mindre hårt avskiljande av män och kvinnor. Det där förekommer såklart i andra religioner också, men när det kommer til islam så tillhör det mainstreamen. Lite då och då får jag argumentera för barns rätt att leka fritt och ofta stöter jag på kvinnor som inte tar mig i hand, vilket såklart är på grund av biologiskt kön och inget annat. Personligen skulle jag aldrig anställa en person som inte kan tänka sig att handhälsa på vem som helst och heller inte någon som täcker sitt ansikte. För om religionen är så viktig för en att man inte kan visa vanlig hövlighet, så tror jag att det står över skollagen och läroplanen också. Men det är en svår balansgång, för ingen får ju diskrimineras på grund av sin tro.

Men att lagstifta mot vissa typer av klädesplagg är så hål i huvudet att jag inte vet var jag ska börja. I ett fritt samhälle bestämmer inte staten vilka kläder någon ska bära, även om det nästan är konsensus om att vissa klädesplagg är förtryckande. Precis som man får lov att skylta med fula tribaltaueringar i svanken eller gå endast iförd chanel nummer fem eller i en svart sopsäck, så ska man få lov att bära heltäckade slöja. Men frågar någon om vad jag tycker om det ena eller andra plagget, så kan jag väl avslöja min åsikt. Men bevare mig väl om mitt tycke eller min smak skulle upphöjas till allmän lag. Det skulle nog bli ett ganska tradigt.

Inga kommentarer: