26 juli 2010

Ängelholm: järnvägsmuseet

Ungarna och jag åker till Ängelholm och går på Sveriges järnvägsmuseum. Egentligen är det det gamla banmuséet och inte alls så omfattande samlingar som i Gävle, men det är intressant och kul ändå. Jag har alltid varit tåg- och spårvagnsnörd och jag fascineras av räls och vagnar och lok, från förstlingen, via kungen F1200 och vidare till det snyggaste av alla lok, rapidloket (litt. Ra). Sverige byggdes ihop och folk och varor fraktades runt. Stommen i det svenska järnvägsnätet är från mitten/slutet av 1800-talet och i vår tid har mycket lite tillkommit. Jo, botniabanan invigs i höst och tunnlar byggs under Stockholm, Malmö och snart Göteborg, men den där stora satsningen saknas. I Kina byggs banor som får SJ:s omhuldade (men kassa)X2000-förbindelser att se ut som ponnyexpressen. Det handlar inte i första hand om att åka fort, utan framför allt om kapacitet för gods och människor och att komma dit man vill på utsatt tid. Och tåg som går när det åskar, när det snöar och när solen skiner.

Inga kommentarer: