24 juni 2010

Påverkan och plikt

En person jag känner lite sådär mailar och säger att min blogg påverkat henom i en viktig fråga. Och inte i en direkt politisk fråga då, utan på ett annat sätt.
Det är svindlande att mina ord kan ha betydelse för någon annan. Svindlande och glädjande, såklart. I min presentation på de malmögrönas hemsida skriver jag att jag kandiderar därför att jag vet att jag kan förändra. Ändå svindlar det varje gång jag får det bekräftat. Jag hoppas att jag aldrig tar det för givet. Min blogg fyller strax fem år. Den första juli 2005 skrev jag mitt första inlägg och kanske är det dags att klippa bort några år och lägga i minnet. Mycket av det jag skrev under de första åren är idag en smärtsam läsning för mig. Den process jag hankat mig igenom har varit jobbig, men jag är klokare än någonsin och snabbare än på många år. Allt är bättre och jag är tacksam för det. Den första juli är dessutom dagen då den allmänna värnplikten försvinner. Fokus tror att fantastiska Annika Nordgren Christensen blir försvarsminister efter valet och jag hoppas innerligt att hon slipper lägga en prop om återinförande av tvångsarbete i Sverige. Tanken att demokratin ska försvaras genom tvång och att pacifister därmed ska fängslas är inte direkt klockren, om man säger så och den allra viktigaste frågan för fredsrörelsen har alltid varit avskaffad värnplikt. På grund av tvånget såklart, men också för att värnplikten kräver att försvaret är på en viss nivå, så att det finns uppgifter åt alla. Och värnplikten är tyvärr ingen garanti för demokrati; Chile och Grekland är två länder där militärkupper genomfördes av värnpliktsarméer.
Men frågan jag kämpat för i många år drivs till slut igenom av mina politiska motstånadre. Helt svart och vit är världen lyckligtvis inte.
Jag tror inte så mycket på tvång, utan mer på frivilliga åtaganden. Naturligtvis har jag en plikt att försvara det jag tycker är viktigt, mina nära och kära, de gröna, förskolan och hela demokratin. Men det är en plikt som kommer inifrån, precis som detta att jag vill möta dagen nykter, glad och vaksam.

Inga kommentarer: