13 juni 2010

Hejdå, gammal skit

Dottern tvingar ner mig i källaren och röran där. Hon har mängder av gamla kläder och minnen från skolan. Men hon lägger nästan allt i slänghögen, för hon är inte det minsta sentimental vad det verkar. Teckningar med sexåringens darriga handstil slängs, liksom dagböcker och gamla affischer. Och jag hittar gamla mp-handlingar och bilder och vattenskadade rocktidningar från 80-talet. Till skillnad från dottern är jag lite blödig inför gamla minnen. Kanske kommer det med åren, ingen vet, ingen minns ordentligt. Egentligen är det ganska skönt att slänga gammalt skräp. I sann KBT-anda ska man skita i det förflutna och bara leva i nuet. Det är inte hur det varit, bara hur man tar det, som det sägs. Med blandat garderobsrens blir det två fulla pappkassar och en plastkasse som vi transporterar till Emmaus för återanvändning. Men det finns minst lika mycket skit kvar i alla garderober och ännu mer i källaren. Men här ska rivas för ljus och luft och vädras ut. Dammiga gamla tidningar och bilder på mig i konstiga frisyrer och dotterns tonårstankar i dagböckerna är inget förflutet som hinner upp oss, utan bara en doft av second hand-butik och hyllplansfylla som kan maka på sig för annat. Och Bruce Springsteen sjunger say goodbye, It´s independance day, trots att det bara är trettonde juni och snart mycket snart ska jag bryta ny mark igen.

Inga kommentarer: