29 april 2010

Fredrik bryr sig om dom fattigas bilar (som om dom har några)

Den här posten skulle handla om skitsnack, om att den som pratar bakom min rygg är någon som jag betraktar med röven. Oavsett om det är i fina hus nere på stan eller i våningen under min här i huset. Men så öppnar jag tidningen och ser hur statsministern snyftar lite. Ja, vår statsminister tycker synd om låginkomsttagare och lantisar nu när vi rödgröna säger att vi kommer att höja bensinskatterna. Men, fina Fredrik, det finns andra sätt att jämna ut klassklyftorna än att fortsätta att låta det vara billigt att paja klimatet och mina ungars luftrör, to say the least. Dom allra fattigaste har inte bil ens nu, kan jag informera ministern om och vi vill ju inte ha nån jävla Tobleronepolitik när det gäller miljön, eller hur?

När det gäller lantisarna så är det ju så att dom bor stort och billigt, medan vi i stan bor litet och dyrt. Dra in på boendet om ni har dåligt med pengar, så gör vi här. Och det är inte en mänskligt rättighet att få bo var man vill och sen ta bilen vart som helst. Det är färdigt med subventionerna av sånt, om jag får råda. Och dra inte matkortet, för dom som lever och jobbar på landet behöver inte ta bilen till stan oftare än vi behöver ta bilen ut i obygden. Man kan storhandla varannan vecka.

Men i alliansens värld ska alla fattiga och sjuka shapa upp sig och inte gnälla så förbannat. Dom som pajar vår miljö har däremot deras fulla stöd. Om detta må ni berätta i valrörelsen. Och ett kryss på mig är ett kryss för ett bilfritt Värnhem. Tammefan.

5 kommentarer:

cruella sa...

Alltså, att miljöavgifter på olika sätt slår hårdare mot de sk fattiga är ju ett argument som oftast kommer från vänster. Hördes senast när det gällde trängselskatten är i stan.

Bensinpriset är en hjärtefråga för väldigt många ute i bygden, nästan den viktigaste om jag ska tro farsan och hans gubbomgivning. Då hettar det till i politiksnacket!

Det du skriver om att dra in på annat och så vidare är ju teoretiskt både möjligt och helt logiskt MEN de som bor på landet nu och sedan generationer har ju valt att flytta dit eller stanna där enligt de premisser som gäller nu. Stort och billigt boende, färre grannar inpå, lite skog att jaga och plocka bär i, och för all del åka skoter.

Jag väntar ivrigt på den dag Socialdemokraterna går ut och säger att folk nog måste ändra livsstil och konsumtionsmönster. Att fortsätta i tillväxtens och positivismens riktning har ju varit deras bärande idé sedan hedenhös.

Och de är fortfarande tre gånger större än er.

Anders sa...

S kan inte köra på som hittills om dom vill ha statsministerposten, sen får dom säga vad dom vill till sina väljare på landet och i bruksorterna. Och utan oss vinner dom varken Stockholm eller Uppsala eller behåller Malmö och Göteborg.

Att vi inte vinner vår föräldrageneration må vara hänt, men till en yngre generation lantisar måste vi kunna tala klarspråk. Här I Malmö är det förresten bara vi och FP som är för trängselskatt, för att illustrera generationsaspekten i frågan.

cruella sa...

Jag håller förstås med, jag bara *problematiserar*. Som det heter.

Anonym sa...

Det är sådana här inlägg som bekräftar mitt beslut att sluta rösta på MP.Varför? MP kan lätt slå över i fanatism och ren (eko)fascism.
T ex byt ut ordet lantisar mot ordet muslim.
Dags att göra avbön för resan till New York innan någon grön Torquemada hinner före.

Anders sa...

Anonym: Delar du inte mina åsikter, så ska du såklart rösta på någon annan kandidat, eventuellt i ett annat parti. Särskilt om du håller mig för fascist eller så. Om muslimer och islam har jag skrivit några gånger, det är ju en del av min vardag liksom.