08 april 2010

På tredje dagen uppstånden.

Det var nog magi med i spelet när datorn med hjälp av mellanbror helt plötsligt började fungera, sådär på tredje dagen efter att dess ruta blivit svartare än bottnen på en kall insjö. Inte ens en ganska kass löprunda kan ta bort glädjen över de återupprättade förbindelserna med omvärden, så nödvändiga i dessa dagar av saknad och frånvaro. Att kärleken kostar en del av oss, har vi kanske trott vara en metafor för de ansträngningar man gör att leva i kärlek, trots förhinder. Nu visar det sig att det faktiskt är självaste arrangemangen kring kärleken som kostar. 54 tusen spänn i genomsnitt, men i storstäderna lägger en femtedel av bröllopsparen ner över 100K på arrangemangen. Man får såklart göra vad man vill för sina sparade eller lånade medel, men tror man att en dyrare kärlek också är mer värdefull, så har man nog missat en del. Jag tror på ceremoniers betydelse, på löften och åtaganden, men jag tror att det snarare handlar om relationer än rubiner.

2 kommentarer:

Josephine sa...

jag hörde också det radioprogrammet, blev helt chockad.
mitt bröllop 2006 kostade väl typ 1000 spänn inklusive allt.
och nu i september...vi får se vad det går på, men det blir knappast femtiotusen.

jag håller med dig till hundra procent, det handlar inte om pengar, en silverring kan betyda lika mycket och mer än en guldring med en stor diamant. kärlek har ingenting med pengar att göra.

Anders sa...

Just det.