Sabbat hela veckan under olika namn since 2005. Sanningar och överdrifter, kärleksförklaringar och en smula avsky
01 april 2010
Loserstäder, vinnarstäder och en inkompetent regering
Ett av mina husorgan är Dalarnas tidning och där läser jag att Ludvika tilldelats 110 miljoner kronor för att förstärka riksvägen genom stan. Trots att man har en utmärkt järnväg att bygga vidare på, så väljer man allså fortsatt investering i biltrafik. Vägen är lång från högtidstalen om klimat ner till det enkla förhållandet att varje krona som satsas på biltrafiken är en krona för sämre miljö. Att satsa på en idiotisk bilism påminner inte så lite om stödet till de statliga varven på 70-talet (det fanns en tid då varv i Göteborg inte betydde halvmara)och de städer som idag tvingas hårdare in i bilsamhället riskerar om 20 år att vara det nya Landskrona; utan framtidstro och med en ständig utflyttning av smarta människor. I Malmö och Göteborg (gamla varvsstäder det med) väljer de röd/gröna styrena rätt, för dom städer som vinner är dom städer som förtätar och satsar på modern infrastruktur och näringsliv. Malmö kunde också ha blivit ett bortglömt Ludvika eller ett trasigt Landskrona om vi gjort som dom. Så typiskt då att regeringen satsar på vägar som Ludvika vill ha, men inte på spårvägar som Malmö väljer. Så jävla Maud och Andreas, så jävla inkompetent. Ge oss tredje söndagen i september, nu. Tack.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
8 kommentarer:
Men landsortsborna VILL ha bil. Och billig bensin. Inte ens där infrastrukturen är okej med täta bussturer etc. är det just några andra än tanter och ungar som åker.
Det är inte bara Maud och Andreas som är den sortens centerpartister.
Ja, sådär är det. Lågutbildade män åker bil även om det kostar dom 25 procent av deras disponibla inkomst, fick jag berättat för mig för ett tag sen. Högutbildade cyklar och åker kollektivt. Men om man vill att det ska finnas möjlighet till utveckling någon annanstans än i storstadsområdena, så måste den kulturen ändras. Man kan ju tycka att det inte är mitt problem, men jag får ju faktiskt vara med och försörja Landskronas sjukpensionerade SD-politiker och bergslagsbor som väntar på att bruket ska börja återanställa...
När det gäller bilideologin finns i och för sig hur många oheliga allianser som helst. Jag tänker på Förbifarten. Till exempel. Vi har ju tidernas chans att satsa järnet på kreativa kollektivtrafiklösningar här, det finns gott om folk som är miljömedvetna även i sina vardagsval (noll bil) - och ändå är det så förbaskat omöjligt. Och i ljuset av det känns ju inte Ludvikasatsningen på förbättrad genomfartsled särskilt konstig.
Jag tror inte ens att Jämtin vill att förbifarten ska bli av; det är bara något man säger för att i efterhand kunna peka på det inställda bygget som en eftergift till oss gröna. Ungefär samma strategi som med trängselavgifterna.
Och här kör vi som vanligt med skygglappsprincipen som också tycks härska bland många politiker.
'Jag åker minsann buss/tunnelbana/cyklar varje dag här i Stockholm o det fungerar alldeles utmärkt, tjoho så ska vi naturligtvis ha det i hela landet.'
Och ute i landsorten där avstånden inte tycks vara de samma som i huvudstaden sitter man som vanligt och skakar på huvudet.
Åka kollektivt? Du menar ta bussen som går halva sträckan dit jag ska, som avgår en gång i timmen pga att bussbolaget ansåg att lönsamheten här ute var för dålig.
Eller cykla...jo det är säkert bra, men efter ett antal maratonloppssträckor i veckan så lär kroppen bli hyfsat sliten.
Fast det som politikerna egentligen menar med att det bör satsas på kollektivtrafik är väl snarast att alla bör flytta till storstaden där lönsamheten rent faktiskt kan uppfyllas.
Vem behöver landsorten egentligen..?
Anonym kanske ska ta av sig offerkoftan en stund och reflektera lite. Om man väljer att bosätta sig långt från service och jobb, så får man själv ta kansekvenserna av det. Jag är inte beredd att offra vare sig hälsa, miljö eller pengar för att du ska få bo i en röd liten stuga. Ska du bo på landet får du bo nära jobbet eller en hållplats.
Anders. Jag är den sista (nä, inte den sista - men en av de längst bak i kön) att försvara vår nuvarande avgaskåta regering men glömmer du inte samma regering faktiskt satsar sketamycket pengar på att bygga ut rälsen till nordöstra skåne o även ner till trelleborg? En god idé tycker jag. Jag gillar att småbyar får fungerande pågatågsstationer. Folk KOMMER ATT bosätta sig ute på landet, det bara är så och det har varken du eller jag något att säga till om. Är det inte då bättre att förenkla för mer miljösnälla alternativ såsom exempelvis pågatåg än att gnälla om röda stugor som kostar andningsbesvär? Du låter lite väl bitter, tycker jag.
Pågatåg NO och Trelleborgsbanan är jättebra satsningar, tycker jag. Jag är inte bitter, men känner ibland att folk behöver påminnas om att alla val ger konsekvenser.
Skicka en kommentar