15 april 2010

Katolska kyrkan våldtar inga barn.

Påven ser obehaglig ut, men det är inte det värsta med honom. Det värsta är att hans åsikter kan få obehagliga konsekvenser för dom flesta av oss. Ett förbud mot preventivmedel och aborter vore en smula trist för oss som gillar olikkönat sex, men kanske inte vill ha hundra barn eller så. Det där med att man inte ska få skilja sig är inte heller så kul. Tänk så olyckliga jag och mina äldsta barns mamma skulle ha varit om vi tvingat oss att fortsätta leva ihop. Och att dom på riktigt tror att bröd och vin förvandlas till jesu blod och likdelar. Usch, fy fan. Sånt där ska man hacka på katolikerna för. Däremot tycker jag att det känns fel att skälla på kyrkan för att ett antal präster haft sex med barn. Det är trots allt människor som begår övergrepp och ingenstans i den katolska tron hävdas det att det är bra eller rätt med våldtäkt. När somliga katoliker som den alltid lika bombastiska Marcus Birro skyller på celibatet, så är han fel ute. Det är inte så att den som aldrig får ligga en vacker dag börjar våldta barn, det torde i alla fall vara sällsynt. För att våldta barn krävs den sexuella läggningen pedofili och därtill en störning av något slag. Det kan nog infinna sig hos personer av alla trosriktningar är jag rädd.

Att tro att övergrepp och elände finns hos andra någon annanstans är att förneka djävulen mitt ibland oss. Det är bekvämt att skylla på en obehaglig gubbe i en märklig strut till hatt eller en ful och fet lastbilschaufför från Gästrikland. Svin och våldtäktsmän borde ha nåt slags stigma, tycker vi. Men det kan vara någon som ser ut precis som din bäste vän om gör det där skändliga. Det kan vara din son eller din mamma, det kan du aldrig veta. Att en tro inte vaccinerar mot mörka tankar och handlingar är förstås värt att begrunda.

5 kommentarer:

cruella sa...

men precis, vad tänker folk med? har också retat ihjäl mig på detta. och knappt någon säger något om det uppenbara - att läggningen finns där från början och prällarna väl inte varit dummare än att de sökt sig till ett sammanhang där de fått fri tillgång på ungar som inte törs säga något.

dubbelt huvva och tvi. men man ska angripa problemets kärna och undvika villospåren.

har också skrivit ett par rader om detta.

Rasmus Ling sa...

Organisationer kan inte begå brott alls, men det betyder ju inte att de som leder organisationerna inte kan agera för att lösa problem som finns. Om höga präster i katolska kyrkan begått brott så är det påvens ansvar att i den mån han kan hjälpa rättsväsendet och arbeta med den interna miljön. På samma sätt som det borde fungera i andra organisationer.

Anders sa...

C: Frågan är om det ens finns en överrepresentation av pedofiler i katolska kyrkan?
Ingen vet, men i sin iver att rycka dit en kyrka som man ogillar av helt andra anledningar, så framställer man det så.

R: Ja, självklart har ledare i en organisation skyldighet att anmäla brott och se till att vara rättsväsendet behjälpligt. Men jag tror att det finns en tendens i alla organisationer attt skydda misstänkta brottslingar, eftersom man inte vill tro så illa om sina medlemmar. Jag har sett sånt på nära håll (inte i de gröna, ska jag för säkerhets skull tillägga).

cruella sa...

Nej, jag tror inte pedofiler är överrepresenterade där. Å andra sidan kanske pedofiler i gemen är överrepresenterade i yrkessammanhang där man på ett naturligt sätt kommer i kontakt med barn och ungdomar? Det vet inte jag.

Anders sa...

Det sägs så, men jag vet inte jag heller.