18 februari 2010

Helst inte ljuga, trots allt.

Vi pratar om lögner och jag säger att föräldrar och ex får man såklart ljuga för, men ju mer vi pratar om saken, desto mer fattar jag att man inte bara får, utan måste ljuga för alla möjliga människor vid olika tillfällen. Men det är en tunn linje, som man säger på engelska. Om man bejakar lögnen alltför mycket, så behöver man inte inte stå för något alls till slut och vad värre är - man ljuger för sig själv om sina handlingar och motiv. Alla har vi väl, när vi varit i en konflikt, sökt stöd hos vänner genom att lägga fram en modifierad version av sanningen, som vi sedan använt som argument. Jag har pratat med folk och dom tycker som jag. Tyvärr är sanningen sällan så relativ som vi skulle vilja. Antingen befann jag mig på en viss plats vid ett visst tillfälle eller så gjorde jag inte det. Det ska vi helst inte ljuga om (möjligen förtiga). Och jag tror att om vi redan från början känner att vi måste tala sanning, så drar vi oss nog för att göra dumheter som vi sen ångrar och får dåligt samvete över. alla vinner. Däremot är det helt okej att ge någon en oförtjänt komplimang. Väldigt okej, till och med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sen att förstå att alla har sin egen sanning utan att medvetet behöva ljuga. För verkligheten är ju som sagt var väldigt subjektiv.
När vet man att man inte ljuger för sig själv? Självbevarelsedriften kanske är större än den faktiska sanningen och får den att omvärderas lite i andra hand.

Anders sa...

Ja, självbevarelsedriften driver en ofta att ljuga och det kan vara okej. Men i normalfallet är det inte så, tycker jag. Och de egna sanningarna handlar väl mest om vad som är rätt och fel och inte om man verkligen sa det där, stal den där saken eller pussade fel groda.