19 januari 2010

Vi med behov av särskilt stöd.

Om ett barn anses ha behov av särskilt stöd, så ska ett åtgärdsprogram upprättas och eventuellt kan man ansöka om en resurs. Språket i pedagogsvängen är märkligt. På ren svenska betyder det jag nyss skrev att om en unge är konstaterat konstig/omormal, så ska man lämna en lista till sin chef, där man berättar vad man ska göra för att normalisera barnet i fråga. Och en "resurs", betyder i det här sammanhanget en extra anställd, inte sällan någon med obefintlig eller dålig utbildning. Jag avsky visioner, men om jag nu ska ha en sådan, så är det att allt sånt där särskilt stöd-snack försvinner ur stadsdelsnämnders och utbildningsförvaltningars vokabulär och ersätts av det som Kjell brukar prata om: att alla människor verkligen betyder alla människor. I det här hushållet finns en medlem om vilken man lite då och då sagt att han behöver diagnoser och särskilt stöd. Jag har alltid motsatt mig det. Han är en människa som andra, som jag, som sin mamma, som sina syskon och resten av världen. Min son är känslig och smart, full av humor och humör, värme och kärlek. I vår släkt är vi såna. Ingen skulle få för sig att välja oss till kassör i föreningen och mikrobiologi ligger inte för oss. Vi har styrkor och svagheter. Alla som vill kan få en diagnos och alla kan kallas saker. Två pojkar stämmer nu Vellinge kommun för att dom placerats i särskola utan anledning. Jag hoppas innerligt att dom vinner och jag hoppas att särskolor och åtgärdsprogram får vandra vidare i kretsloppet och blir till mull och aldrig mer höras av. Vi har behov av särskilt stöd, vi människor. Alla, inte bara några.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad jag håller med dig! Så bra formulerat. Det har gått inflation i diagnoser - som om en diagnos och en mer eller mindre intresserad "resurs" skulle vara svaret på alla problem.

mvh
Gunilla

Rasmus Ling sa...

Menar du att det inte behövs en särskola alls?

Anders sa...

G: Det kan ju finnas ett intresse hos en verksamhet som vill ha fler händer att uppförstora problem, som kanske inte är så olösöiga.

Ras: Ja, särskolan borde avskaffas som skolform. En skola för alla barn ska vara just en skola för alla barn. Det innebär inte nödvändigtvis att alla barn ska sitta i samma rum hela tiden.