23 januari 2010

Guds straff.

Det kan för all del finnas en gud och i så fall är det betydligt lättare att tro på Hen, än att tro på de jordiska uttolkarna. I USA tycker en del högerkristna att det såklart är guds straff att Haiti drabbas av så många olyckor och Livets ords närstånde förfärliga tidiningen Världen idag hänger . Man kan ju inte helt avfärda tanken liksom, för Det är också en välgrundad kristen övertygelse att det finns en andlig värld och att det finns konsekvenser för olika ageranden. Sen samlar man ändå in pengar till Haiti genom goda kristna organisationer. För gud hatar synden, men älskar syndaren, det vet vi. det är så klart lätt att bara avfärda relgiös extremisn och hänvisa till snälla svenska kyrkan eller så. Men Världen idag och Livets ord har tentakler in i politiken genom KD och i mediavärlden genom bland annat Göran Skytte och Siewert Öholm. Man försöker också slå mynt av Israels rättmätiga försvarskamp och flörtar vilt med islamofobin. Själv tror jag att de kristna har endel att förklara om gud och lidandet på jorden och tills dess ska man hålla religion och politik åtskilda. Förklaringen till Haitis taskiga läge står att finna, men det är det gamla vanliga om kolonialism och utsugning och korrupta politiska system. Sånt som Världen idags gud inte verkar ha problem med alls.

1 kommentar:

Mamman på väg sa...

Gruppen kristna är så heterogen en grupp kan bli - jag tror inte ens att det finns sådant som "kristna värderingar". Jag tror att Gud finns, men jag skulle aldrig säga att jag vet. Jag tror att Gud finns och jag tror att h*n är mitt i skiten, där h*n behövs bäst.