20 december 2009

Vit

My god, det tog emot att springa idag. Som om traumat från COP 15 smugit sig över sundet och in i min kropp. Det hjälpte inte med sånt här, sånt här och sånt här i öronen, det var lika segt ändå. Parkenas stad låg vykortsvacker i svart och vitt, vitt och jag undrar om New York möter oss i samma vackra beklädnad på nyårsafton. Att dalajulen blir vit räknar jag liksom bara med.
På eftermiddagen sågs vi nere på Bergsgatan, gräddan av oss malmögröna och drack glögg och åt pepparkakor, samtidigt som vi tar oss vidare från COP och firar nya rekordsiffror i opinonsmätningarna. Danmarks regering och det svenska ordförandeskapet har misskött sitt uppdrag, men livet går vidare och vi gröna tänker globalt och agerar lokalt, det är underifrån som framtiden byggs. Och den byggs inte sen eller någon annanstans, utan här och nu. På väg hem ser jag hur bilister envisas med att köra, trots vädret och jag begrundar den envishet med vilken många håller fast vid dåliga vanor.

Inga kommentarer: