19 december 2009

Ta avstånd från våldet.

Jag har gått i fler demonstrationståg än jag kan minnas. Min allra första var på femårsdagen av kuppen i Chile. Ja, precis. 11/9 1978. Trots hundratals demos (som man äger nowadays) har jag aldrig ens varit i närheten av att vara rädd för vare sig poliser eller med- och motdemonstranter. Säpomännen var lite komiska i sina rockar, man kände alltid igen dom. Inte förrän på senare år har jag varit rädd. Nu håller jag mig i princip borta helt, utom från klimax, för det är så charmigt och fullt med humor. Vänstern på sjuttio- och åttiotalet skulle inte drömma om att söka fysisk strid med poliser eller motståndare, revolutionen skulle vara systematiskt organiserad och i varje polisuniform fanns en människa, en arbetare. Bokstavsvänstern var rätt knasig och naiv, men just i det hade man helt rätt.
Nu är det så illa att det inte bara finns vänstergrupper med agendan att förändra samhället med våld, utan också en förståelse och ett försvar för detta hos den mer parlamentariska vänstern. Istället för att fördöma och isolera afa-idioterna försvarar man dom, om dom så förbereder strid i Köpenhamn eller sätter eld på Rosengård. Inga lagar i världen motiverar förberedelse för våld mitt i demos med barnvagnar och rullatorer. Men jag hör inte ett jävla ord om det från någon som var i Köpenhamn förra lördagen. Allt snack handlar om (den i och för sig förfärliga) lymmellagen. Men med en vettigt organiserad demo hade man kunnat ha alla möjliga lagar, det hade inte varit aktuellt. En öppen hand möts nästan aldrig av en knuten, det är min bestämda erfarenhet. Snutar är som regel inte fascister, men det kan nog hända att dom blir det om man påstår det tillräckligt många gånger. "You teach people how to treat you", säger dr Phil. "Var den förändring du vill se", säger Gandhi. Man kan inte behandla sina medmänniskor som skit i väntan på ett samhälle där alla ska vara snälla mot varandra. Du måste vara snäll redan nu, stark och snäll som Bamse. Och att danska politiker stiftar idiotiska lagar är knappast nån nyhet heller, förresten. Danmark är i hög grad ett reaktionärt småborgeligt skitland. Men inte ens det ska bestraffas med stening.

Inga kommentarer: