29 december 2009

Konkurrens och kapacitet.

Det är inte en gång eller då och då. Det är varenda jävla gång jag ska utnyttja SJ:s service. Försening. Och det är fallande ledningar, det är elfel och det är en motor som är trasig. Och jag kan inte precis ta en annan järnväg eller en annan operatör, för det finns bara en bana och det finns ett monopol på järnvägstrafik, något som mina partivänner tom vill behålla, vad jag förstår.
Jag är trött på att alltid behöva oroa mig för byten och ankomsttider; jag vill ha en systemförändring. Först och främst vill jag ha konkurrens på spåren. Sen vill jag ha högre kapacitet. Inte det ena, utan både och. Kapacitet hjälper inte om det är ett monopolförestag som väljer service och priser efter behag. Konkurrens hjälper inte om det inte finns spår nog. Men det är en dröm att bedja om. Nuvarande regering gillar konkurrens, men lägger pengarna på nya vägar. Nästa regering gillar nog spår, men låter monopolet vara kvar. Det är dags för de gröna att kräva.

Inga kommentarer: