19 december 2009

Idag är jag en gammal cyniker.

Idag känner jag mig lite som en gammal cyniker, trots att jag oftare blir kallad naiv. Jag hade på känn att COP skulle misslyckas och jag var säker på att SAAB skulle stänga. Antingen är alla Jesus, eller så är ingen det. Obama är en människa, tro det eller ej. Och han är inte bara människa, han är en president som vill sitta kvar och bli omvald i det land som är den största klimatboven av oss alla (om nu ett land kan vara en bov, det är en diskussion man kan föra). Det är också så att klimatfrågan inte kan isoleras från det som så vackert heter Nord-Syd-frågorna. Om inte de rika i den rika världen börjar leva klimatsmart gör inte dom andra det heller. Fair and free trade, som vänstern hånar oss gröna för, ger många vinster. Lokalproduktion är bra, men bara tillsammans med handel. Vem vill bo i Nordkorea, liksom? Om företag ska kunna överleva måste dom tillverka sånt som går att sälja. Det kan hända att staten ska gå in och stödja företag under en tid, för att överlevnaden på sikt är möjlig och lämplig. Men SAAB är inte ett sånt företag. Trollhätteborna ska vara glada för att GM befriar dem från plikten att hoppas på ökade försäljningssiffror för en i grunden osäljbar bil. Den kompetens som sägs finnas kan komma till andra uttryck. Den individ som tjänat fett på att montera bilar, kanske ska fundera på att göra något roligare nu? Ta tag i ditt liv, för fan, du är inget offer.

Inga kommentarer: