14 december 2009

Du är det du gör.

Minstebror och jag går in i videobutiken.
Pappa: "Skulle du vilja ha den där hello Kitty-väskan?"
Son: "Ja, för jag tycker att det är tramsigt, det där med pojk- och flicksaker".
Utan åthävor och utan att skylta med det har minstebror blivit en åttaårig genusmedveten person. Bara sådär. Vi formar våra ungar med dom värderingar vi har; det bara är så. Det är vad vi gör som betyder något, inte vad vi säger. Barn i enföräldershushåll har den fördelen att könsrollerna tenderar att minska i betydelse. Mellanbror och jag sorterar tvätt och lägger vitt, svart och kulört i olika maskiner, samtidigt som vi pratar om fotboll. Det är så självklart.
Ofta blir jag trött på vissa nyfrälst medvetna människor som kommer och bankar termer och begrepp i huvudet på mig och andra. Det kan vara en bok man läst eller en kurs man gått. Men det behövs inte något missionerande; lev dina åsikter i praktiken och låt den forma dina beslut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ldb tar guldet nästa år

Anders sa...

Det vore fan på tiden. Jag tycker dom hade en trupp bra nog redan i år, men Linköping tyckte annorlunda.