17 september 2009

Snacka om överhet.

Min gode vän Göran Hägglund slår till igen. I en drapa på DN-debatt förkunnar han att det han kallar kultureliten är hotet mot det verkliga folk som han säger sig representera. Det är en smula starkt, kan man säga. För inget politiskt parti moraliserar som KD. I själva verket bildades partiet för att rädda kristendomsundervisningen och stoppa den syndiga filmen 491. Pingströrelsen ville ha och fick en plattform för att politisera sin konservativa kristendom. att man sen lyckas locka till sig andra än pingstmicklare förändrar inte den saken. Fortfarande idag vill KD att barn ska växa upp i traditionella kärnfamiljer och gå i en skola som präglas av kristna värderingar. Av och till visar partiet stakt islamofobiska tendenser, förutom den mer kända homofobin. KD vill bestämma över oss ända in i sovrummet. Snacka om överhet.
Du som är utan skuld kan kasta den första stenen, liksom.

3 kommentarer:

Mamman på väg sa...

Jag tycker du är alldeles extra bra när du använder Jesuscitat. :)

cruella sa...

Varför rösta på KD när SD finns? Undrar jag stillsamt efter att ha läst Häggis totalt substanslösa smörja.

Anders sa...

M: jag är svag för vissa inslag i kristendomen. Om det inte vore för det där med gud, dårå, som jag inte kan tro på.

c: Förmodligen därför att det ännu är relativt okontroversiellt och accepterat med KD. KD säger ju snälla saker om äldreomsorg och så ibland och är inte explicita i sin främlingsfientlighet.