25 september 2009

Finful kultur.

Det är fredag och perfekt lidingöloppsväder där ute, men jag har packat min väska av ett helt annat skäl. Jag ska ta tåget till Göteborg och bokmässan. Dessutom ska vi på teater på lördag. Häromdagen såg jag en romantisk komedi på datorn och jag kommer att ha Springsteen och Lundell i lurarna på tåget. För mig är uppdelningen i fin och ful kultur bara fjantigt. Min absoluta favoritplats här i Malmö är det fina biblioteket i Slottsparken. Jag hänger där lite då och då, med eller utan ungar, och gillar att det är välbesökt och att det följer med sin tid. Att man nu sorterat ut böcker som inte varit lånade på en tid stör några. Till och med min vän socialministern, som nu tydligen inte längre tillhör det vanliga folket, utan den lilla minoritet som tycker att Malmös bibliotek ska vara ett bokmuseum. Mannen som hatar allt som inte är fyrkantigt kärnfamiljsnormativt kristet slår alltså till igen. Men jag håller på vår bibliotekarie. Och jag föredrar både henne och Liza marklund framför GH vilken dag i veckan som helst hela dygnet. Politiker som vill styra kulturen är långt mycket farligare än att sortera ut böcker som ingen läser. Själv slänger jag inga böcker, men en del lånas ut på obestämd tid eller försvinner. Varken fin eller ful kultur, liksom.

Inga kommentarer: