02 juni 2009

Rösta för fan.

Jag knölade ner pass och röstkort i bakfickan och gick och röstade. Den gröna valsedeln och så ett kryss på Zaida. Jag hade såklart kunnat kryssa Isabella eller tagit en helt annan valsedel och kryssat Gudrun. Bägge förtjänar, ehuru av olika skäl, att sitta i ep. Men Gudrun kommer inte in, därför att hon tillhör det parti hon gör, ett parti som hittills representerats i Bryssel av den obehagliga Maria Robsahm. En röst på Gudrun är tyvärr bortkastad och fi är inte riktigt konsistent i mina ögon. Vad får han, liksom? Ja, Robsahm (som länge drev frågan om att autism orsakdes av vaccin) spökar tyvärr. Och vår fina Isabella väger lättare än Z, därför att jag helt enkelt inte har en heltäckande bild av henne. En fråga räcker inte riktigt, även om den är viktig. att det är viktigt att rösta är självklart. Utanför det trista köpcentrat där jag smög in i båset, rullar bussar omkring med krysskampanj för en Hans Wallmark som är emot samkönade äktenskap. Marit Paulsen har under kampanjen lyckats säga 1) att ekologiskt lantbruk är dåligt för jorden (LRF skickar nog ett tackbrev med en check), 2) att hennes generation är den sista som sett krig i Europa (ex-jugoslavien och Cypern?). Sen är det ju allt det där med facebookpartiet och rassesveinen. och kd:s förstanamn som tror att gud skapade jorden på en vecka och att människor och dinosaurier fanns samtidigt.
Det är viktigt att rösta för, men det finns också saker att rösta emot. Rösta, för fan.

Inga kommentarer: