15 juni 2009

I wonder why.

En bloggkompis skriver att det är sexigt att kunna laga bilar. Jag kan inte tänka mig något mer osexigt än en man som står med huvudet nere i en motorhuv, men så tänder jag ju huvudsakligen på kvinnor, så vitt jag vet. Ingen skulle någonsin säga att en kvinna som lagar bilar är sexig. Fina flickor är överhudtaget inte så sexiga enligt normen. Fortfarande kan kvinnor fråga i sexspalter om män blir ointresserade om man släpper till för snabbt. Det är alltså fortfarande läge för madonnahusmödrar och handymän. Norska kd bjuder in en person som rent av försvarar trafficking i sin strävan att bevara könsroller och en storm av lusekoftevalfångarmän jublar därborta i den sista sovjetstaten. Inget är så kul för traditionella män som kvinnor med botoxläppar som tar strid mot lika rätt och för att kvinnor ska sättas på plats. Själv har jag aldrig kunnat laga bilar eller hålla på mig. Men av någon anledning har jag aldrig blivit anmodad att göra något av det. I wonder why.

7 kommentarer:

cilanpilan sa...

Kunskap är ju som bekant sexigt. Även om den är praktisk. Men visst är det märkligt att den här föreställningen lever kvar med män som jägare och kvinnor som ska "hålla på sig". Var finns regelboken, det måste ju vara jättemånga som letar efter den?

Anders sa...

Det jag tänder mest på hos någon är brains och ögon. Djup och yta, blandat, liksom. Sen är jag med all säkerhet fast i roller och normer mer än jag vill medge.

cilan sa...

Ja, precis. Djup och yta.

Achelois sa...

Mäh, jag är jättesexig och mekaniker ju. ;)

Anders sa...

a: Och ödmjuk.

Anonym sa...

skojarueller? brudar som mekar är hett som fan (: (och säkert grabbar oxo)

Achelois sa...

Ödmjuk beror ju på vad det gäller. Tyckte bara att du var ovanligt oklok denna gång. Hoppas att livet leker i övrigt!!