19 juni 2009

Allmänbildning äger.

Igår när vi satt och diskuterade relationer och livet i ett stort hus i början av skogen i gränstrakterna mellan Västmanland, Dalarna och Värmland, slog det mig hur mycket jag uppskattar allmänbildade människor och ännu mer nyfikna människor. Min syster påminde mig om att hon en gång hade en pojkvän som i en diskussion sa att Yassir Arafat var kung i Palestina. En vuxen man. Seriöst. Det finns inget försvar för bristande allmänbildning och det står inte i motsättning till att vara praktisk eller så. Andra exempel på dumheter är kollegor som inte vet vilka partier som bildar regering i Sverige eller huruvida det är regeringen eller Malmö stad som bestämmer taxan i förskolan. Man ska fanemig veta sånt. Och har man missat ska man vilja lära sig, man ska vara nyfiken. Det är vedervärdigt att bara vilja studera och veta sånt man just nu har praktisk nytta av. Tvärtemot vad man kanske tror, så är det allmänbildade människor som är respektfulla och toleranta. Därför är jag stolt över att mellanbror i år vann nutidsorienteringen överlgset och jag är sjukt avis på människor som kan mycket mer än jag. Någon med allmänbildning skulle aldrig gå med i facebokgrupper om att stoppa moskéer, eftersom man fattar att det nästa gång är din livsåkådning som kommer att "stoppas". Man förespråkar inte enkla lösningar, eftersom man vet att dom testats och misslyckats. Killen som trodde att Arafat var kung i Palestina var förresten dessutom kampsportare. Ibland slår ens fördomar in mer än man önskar.

Inga kommentarer: