12 maj 2009

En stad jag vill leva i.

Ibland får man vinna lite, tänker jag under eftermiddagens cykeltur hem genom kyrkogården. Det är liksom sommar nu. April månads gula maskrosor har i mitten av maj blivit dunbollar som bara väntar på att få skicka ut sina frön i luften. Vi har vunnit kampen mot vintern och idag lägger den rödgröna majoriteten fram det bästa budgetförslag som någonsin lagts fram i Malmö. Det är sparsamt, ansvarsfullt och med en grön och solidarisk ton som vi aldrig sett maken till innan. Vi närmar oss dagen då vi faktiskt på riktigt prioriterar det som är miljöbra på det miljödåligas bekostnad. Rosengård får en simhall och bilisterna som förstör min luft och täpper igen mina barns skolväg ska snart få betala för sig genom miljöstyrande avgifter. Och vi i tekniska nämnden får nya pengar till träd. En stad som i djupet av en lågkonjuktur ändå satsar på träd, är en stad jag vill leva i.

Inga kommentarer: