16 april 2009

Sex crime

Åklagaren gör helt rätt. Han använder de medel som står till buds för att visa hur orimlig lagen är när den säger att en person som har sex och inte fyllt femton alltid är ett våldtäktsoffer om sexpartnern är några år äldre. Den logiska konsekvensen blir då att samhället bryter mot lagen om man förser minus femton-personer med preventivmedel. Sexualbrottslig harmreduction, liksom. Jag skyr tanken på att min sjuttonåring skulle kunna dömas för våldtäkt om han träffade och hade sex med någon som är tre år yngre. Man kunde måhända ha alla möjliga synpunkter på att sjuttonåringen knullade med en fjortis, men det är nog inget dilemma som vi ska belasta tingsrätterna med. Åklagaren säger med andra ord att lagen ifråga är dumheter och jag kan bara hålla med. Bodström måste ha fått ett katolskt anfall när han drev igenom proppen. Men när det gäller sex så blir folk ibland lite katolska. En annan sån sak är det här med samtyckeskravet. Smartare människor än jag, bildade feminister och vänner, tycker att det ska vara kriminellt att inte ha inhämtat samtycke från sin sexpartner innan samlag påbörjas. Utan att tråka ut er med detaljer från mitt sexliv, kan jag ändå avslöja att det ytterst sällan imhämtats samtycke här på värnhemmet eller på andra platser där det sexats med yours truly som en av deltagarna. Är då jag och samtliga mina sexpartners kriminella?
Det känns inte riktigt så.

3 kommentarer:

c sa...

Den konsekvensen är inte ett dugg logisk i min bok - de skriver ju inte knull på recept utan p-piller. Vad ska de åtalas för? Det är liksom där man tappar mig.

Anders sa...

c: Främjande av brott, tror jag åklgaren skulle skriva i sin sakframställan. Men poängen är alltså att peka på det orimligt sexualfientliga i att tycka att en minus femton aldrig kan tänkas ha frivilligt sex med någon äldre person.

c sa...

Jag tycker inte den är så sexualfientlig, faktiskt. Särskilt inte i förlängningen, där lagen i princip övergår i sexuellt utnyttjande av yngre (jamen den heter kanske inte så, jag orkar heller inte kolla vad den heter). Det skulle vara svårt att fälla förövare som manipulerar och utnyttjar ungdomar som är över 15 utan den, kan jag tänka mig.
Dessutom, ett p-pillerrecept främjar ju knappast brott, det beror ju på vad uppsåtet med receptet isf var (från den som skrev ut det då) - och det kan ju lika gärna varit så att det skrevs ut för att tjejen hade problem med menssmärtor. Till exempel.