06 mars 2009

Ystad, bye bye.

Ystads saltsjöbad ligger utslängd som en strandad Polenfärja mitt i sommarstugeområdet. Mina politikerkollegor berättar om det trevliga spa:et, om den goda middagen och barens kassa service och jag studerar kitschinredning och ryser åt smaklösheten. Havet ligger grått och vågigt där utanför och stranden är öde sånär som på rökare och hundägare som tvingar sig ut i blåsten. Malmös politiker älskar att rea och har fått för sig att stadens problem lättas löses med stinna konferensmagar. Jag är inte så säker på det. Malmö är en kärlek av stål, asfalt och betong, med inslag av sand, träd och vatten. Vi är urbana som fan och ska bli vid vår läst. Framtiden finns i staden, ju mer stad, desto bättre. Människor är roligare än träd och till och med stadshuset är roligare än ett sunkigt konferenshotell.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Måste ju se vem du är och du skriver helt otroligt bra! En njutning att läsa men ska jag bli orolig ni eftersom jag ska flytta till ystad? *ler undrande*

Nina under gatlyktan

Anders sa...

Tack så jättemycket!
Om du tänker bosätta dig på saltan, så ska du vara orolig. I övrigt är Ystad en synnerligen charmerande stad, ehuru för liten för min smak. :)