01 mars 2009

Yes, in my backyard.

Hon har vridit sig ur mitt grepp och ställt sig under rinnande vatten. Igår tog hon mig med ut på en frusen sjö i solskenet, men idag visar den mulna termometern minus fem. Det är som gjor för att ligga under täcket och lyssna på Magnus Johansson, när han sjunger om att det bästa med småstäder är att man måste åka därifrån. När jag fick klasslistan med adresser, uppdaterad efter decennier, såg jag att dom flesta med ambitioner och drömmar tagit sig därifrån. Det var självgodheten och dom låga taken som vi inte klarade av och flydde ifrån, vi som föredrog köpcentrum framför marknadsstånd. Alla tom en, skulle jag säga, men så var det ju hans föräldrar som styrde honom till punkt och pricka. All bra musik kommer från ställen som domineras av arbetarklass, i Lund, Uppsala och Linköping kan man inte ens få fram bra fotbollslag. I småstäder tror man det det inte kan hända något ont, men där det inte händer nåt ont händer det inte nåt gott heller. Och var tog Magnus Johansson vägen?

4 kommentarer:

Mamman på väg sa...

Ja, vart tog han vägen? Tolv saker som jag lovat att göra är ett litet mästerverk.

Johan Hellström sa...

Tror han blev lärare nånstans i Norrköping.

Anders sa...

Lärare låter logiskt, på nåt sätt. Sara och jag lyssnade igenom alla hans plattor igår och jagminns inte någon dålig låt. Dessutom gjorde han några underbara Taubetolkningar. Han är som en Uffe utan sprit och gubbsjuka, som Winnerbäck med...innehåll.

Anonym sa...

Magnus Johansson är fantastisk. Och japp- lärare, i närheten av Klockrike ;)