22 mars 2009

Med i matchen.

Ska man knäcka ägg, får man ha recept på en omelett. Annars blir det liksom bara utspillda ägg. Vi gröna vet vad vi vill med klimat- och energipolitiken och vi föredrar att gå något litet steg framåt, framför att invänta ett paradis som aldrig verkar infinna sig. Visioner är vackert, men politik skapar något. Under större delen av min tid i fullmäktige var jag en strålande talare som man lyssnade på och gillade/förfärades över. Jag påverkade säkert indirekt. Men jag var inte med i matchen, för den stod mellan sossar och moderater som på den tiden tyckte ganska lika om Malmö och framtiden. Vi skulle få en fin framtid genom först SAAB och sen Scandinavian tower. Jo, tjena. Nu är läget ett annnat. Man tar sig in i matchen genom att anstränga sig, ha en plan och veta vart man egentligen skulle vilja nå. Och oavgjort är alltid bättre än en förlust och det finns ingen rolig fotboll, som Bob Houghton sa. Det där med att inte vara med i matchen drabbade förresten mig härom året. Jag reagerade vid ett tillfälle på att en tjej använde homofoba metaforer i sin blogg och fick til svar att jag "inte var med i matchen" och en serie av okvädningsord, patetiska mail och kommentarer från hennes fans. Men hon använde aldrig mer kränkande metaforer i bloggen. Det finns ingen rolig fotboll, allt handlar om att spöa elaka motståndare. Med i matchen. I det stora och det lilla.

Inga kommentarer: