27 mars 2009

Frenologisk, någon?

Jag har fortfarande svårt att minnas det där ordet. Nånting som betyder att man könsbestäms utifrån huruvida man har traditionellt manliga eller kvinnliga könsorgan. I varje fall är det någonting jag förväntas känna till som medlem i de gröna i Malmö, när det ska väljas kongressombud. Det kan vara svårt att vara grön. för samtidgt som partiet inte alltid har bestämda uppfattningar om t ex huruvida SJ ska bli av med sitt tågmonopol, så faller den radikala inkvisitionens dom hård över den som inte ligger i korrekt framkant vad gäller saker som måste betraktas som perifera i dagspolitiken. Det är kanske inte en tillfällighet att vi inte når tvåsiffriga tal i val och opinionsmätningar, om det prioriteras på det viset bland frågorna. Jag tror vi står inför ett vägval. Antingen ska vi vara det där exklusiva partiet där man måste känna till och sympatisera med det allra senaste begreppen i queerteorin, eller så försöker vi bredda oss och bli mer folkliga, på gott och ont. Jag tror på det senare. Jag skämdes där på årsmötet. Nya medlemmar som kommit till oss för våra schyssta åsikter om fair trade och trafik, fick höra presidiet kritiseras och kandidater ankrävas det korrekta uttalandet att: "Ni får själva definiera vilket kön jag tillhör". Det kändes pinsamt och exkluderande. Som om vi alla andra skulle veta att vi inte var riktigt lika fina som dom där queermedvetna. Det slog upp en unken doft av sextiosjuttiotalsvänsterns sämsta dagar. Sekterism. Men, mig blir man inte av med så lätt, för jag är en trygg grön, som sett inkvisitionerna komma och gå. Och kanske är det inte en tillfällighet att jag idag och igår nådde ut med ett tydligt politiskt budskap i medierna, samtidigt som inkvisitionens ledare är märkligt osynliga i den verkliga världen. Är man trygg i sin övertygelse behöver man inte gå till extremer och då kan man fokusera på det som är viktigt. Verkstad istället för många ord, sådär.
Just det, frenologisk hette det. Googla på det, ni.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Frenologi, är inte det nr man känner på nåns huvud och säger att den där knälen, den betyder att du kommer stjäla mina brallor om en kvart.
Eller hrm. Jag googlar istället. ;)

Kajsa Bergman Fällén sa...

Urk. Kan glädja dig med att gröningarna här i Gnesta inte ägnar sig åt sådana hårklyverier. Det är jag glad över!

Anonym sa...

Funderat på varför det är så få inlägg på din blogg? Det kanske du ska göra!

Anders sa...

c: dessa ord, så knepiga dom är.
s: en majoritet av oss malmögrönisar gör inte det heller, sklart.
Anonym: det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Välkommen tillbaka, förresten.

Alex Andersson sa...

Jag har också reflekterat över att det är väldigt få kommentarer. Är det månne så att få blir godkända, eller...?

Anders sa...

AA:Jag är kanske inte tillräckligt intressant. Det kan vara den bistra, trista sanningen.