15 december 2008

Låt SAAB och Volvo dö !

Cyklar genom stan, som jag alltid gör. Bilarna svischar förbi, på väg hem till den röda lilla stugan i skogsbrynet eller mexitegelvillan i den enformiga villamattan. Kanske väntar frun och barnen på pappan/försörjaren därute i den friska luften. Det är en sjuk cynism i att vissa får lov att förverkliga sina drömmar på andras bekostnad. Den skada bilpendlarna gör mina ungar är större än om jag skulle tömma mina sopor i SUV-pendlarens trädgård. Men det senare är såklart jätteförbjudet. I en grönare framtid kan det inte vara möjligt att vara så osolidarisk att man förgiftar andras ungar för att man vill ge sina egna landsbygdsromantik. Mina barn och jag lever grönare än någon lantis jag någonsin stött på. Kan vi få lov att göra det utan att varje morgon riskera att bli ihjälkörda eller få våra luftvägar smashade?
Det är sunt och bra att de två företag som i Sverige som lever på att tillverka bensinslukande pendlingsmonster befinner sig i kris. Det är liksom som det ska vara. Det behövs färre och mindre bilar. Däremot behövs fler hållplatser och vindkraftverk och det vore klokt om marknaden fick lov att belöna det som faktiskt är långsiktigt hållbart.

Inga kommentarer: