10 december 2008

Lägre bensinpriser och högre kollektivtrafiktaxor.

Skånetrafiken gör reklam för sina prishöjningar och dristar sig att påstå att det är investeringar i trafiken som tvingar fram detta. Det låter fint, men det är ren lögn. Det finns länstrafikbolag med bättre utbud och lägre priser, precis som det finns dom som har högre priser och mindre investeringar. Speciellt det senare är ganska vanligt. Vore det guts i Region Skåne så skulle man skriva att man höjer priserna därför att att sjukvårdens kostnader svämmar över alla breddar och då får ni som åker kollektivt vara med och betala det genom höjda avgifter. Alternativet vore såklart att antingen höja patientavgifterna eller skatten. Ingetdera är politiskt möjligt i det femklöverstyrda Skåne. Men samtidigt som bensinpriserna sjunker plockar man istället mer pengar av kollektivtrafikresenärerna.
Sådär grönt, va?
Men så är de gröna i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne av ett annat virke jämfört med hur det var på min tid. Jag blev hånad, tråkad och till slut petad.
Jag stod i Sydnytt och sa att höjningar var ogrönt och fick kopiöst med skit för det, även av egna partivänner.
Men jag vek aldrig ner mig och mellan 2004 och 2008 höjdes inte kollektivtrafiktaxan i Skåne.
Politik är inte bara att vilja, politik är att kämpa och att prioritera.

Inga kommentarer: