03 december 2008

Jord, choklad, nötter och en vit jul

I min tidning läser jag rescensioner av julöl. Det pratas om karamellsmak och inslag av choklad och nötter och jag vet inte allt. På samma sätt finns det varje vecka artiklar och tom särskilda tidningar om vin, även dom illustrerade med skojiga metaforer om jord och rök och fan vet vad. Den tjusigaste av droger behndlas som om fylla vore en vetenskap, när det just är fylla, även i små mängder och skadligt också för dem som har turen att att inte bli beroende. Men hela tanken med droger är tanken om att fly och få slippa verkligheten. Tramset med snobberi och metaforer är bara ett sätt att legitimera det. Men för mig är det samma sak att dricka chmpagne på Stureplan som att dricka ljummen Rosita på en parkbänk. Jag ser att åttio procent av allt våld är alkoholrelaterat och att även människor som ser ut att kunna föra sig inte kan det. Se alkohol som den drog den är och ta ansvar för drickande. Vill man ha chokladsmak och nötter kan man få det utan att gå vägen om systemet. samma med rökighet och jordsmak. Stöd kampanjen för en vit jul.

Inga kommentarer: