01 december 2008

Lucia i skyn med diamanter.

Jag har nog levt på en öde feministisk ö, för ingen av mina skolor eller någon av de skolor mina barn gått på har haft skönhetstävlingar maskerade till Luciaval.
Det här är en begåvad protest mot något korkat och förlegat. Sen är det humor att bloggare och smådumma fotbollsfruar illvrålar åt det hela och snyftar att LUCIA MINSANN VAR EN KVINNA. Hahaha, ni fattar ju ingenting. för övrigt hade vi en manlig lucia på förskollärarutbildningen redan på min tid. Det var liksom gjutet med mindre en fem procent manliga studenter. Långfingrar kan se olika ut.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Klart det är viktigt att killar även skall få ta denna roll i skolan. Som det är nu så får de nästan inget utrymme alls.

Tjejerna kväver killarna och det är verkligen synd om de inte får ställa upp i något så viktigt som att vara Lucia. Gud förbannat om vi skulle ha något som enbart var för flickor/tjejer.

Så får vi inte ha det!

Begåvad protest!

Tillåt mig småle. Jag är så pass initierad i skolvärlden att jag inte alls har svårigheter att se hur detta val gått till. Sen att det var klumpigt arrangerat är en helt annan sak.

En jävla ploj får rikskändisutslag och tar fokus från den viktiga jämställdhetsdebatten, men Herr Lucia kanske tycker det är viktigare än ungdomarnas framtida yrkesroller.

Ännu ett steg framåt för en manliga jämställdheten.

Landet könslöshet slår till igen.

Anders sa...

I cripps värld blir skönhetstävlingsskit till nån slags feministisk tjejer kan-manifestation.
Ja, eller hur?
Det cripp inte fattar är att om man redan som högstadieunge vänjs vid att killar bedöms efter prestationer och tjejer efter utseende, så lär det fortsätta.
Dessutom är det med all sannolikhet ett brott mot läroplanen att ha skönhetstävlingar på skolor.
Och förresten - varför inte sticka ut ögonen på lucian och tvinga henne att prata italienska. Ska man följa traditionen så ska man väl?

Anonym sa...

Ja till och med när jag gick i 9:an (1983) hade min klass den enda manliga Luciakandidaten, men rektorn tvingade oss att byta till en tjej, som motvilligt ställde upp (och vann)...

Jag förstår inte hur man som rektor kan gå in och leka diktator när man haft ett (förhoppningsvis) demokratiskt val - vad försöker man lära ungdomarna?

Anonym sa...

Möjligen kan det vara så att hela grejen är humor,dvs en plojgrej som knappast är något att hetsa upp sig över. Löjligt att se det som ett inlägg i jämställdhetsdebatten!
Jag upplever ofta en stor portion humobefrielse i denna blogg!
Man måste inte ta allt här i världen på djupaste allvar.

Anonym sa...

suck

Dra inte in skönhetssnacket i det här. Då har du inte djup nog att förstå vad det här handlar om.

Ovanligt att tjejer för stå bredvid och se en kille ta över något som varit deras. Sen behöver det inte handla om vem som är den snyggaste lucian. Det är något du blandat in, men det är kanske vad du är van vid. Om en tjej skall vinna något så måste det väl komma från hennes skönhet för inte fan kan en tjej ha några andra kvalifikationer.

Nej du mannen ... kolla in dina egna åsikter och tankar först och kanske din egen värld innan du pekar med ditt s k långfinger.

"Det cripp inte fattar är att om man redan som högstadieunge vänjs vid att killar bedöms efter prestationer och tjejer efter utseende, så lär det fortsätta."
- citat -

Vilken prestation utförde Freddy i det här fallet. Blev det jämställt för att Freddy valdes på grund av sin skönhet menar du?

Du är ute och valsar omkring nu så du vet fan inte ens hur du skall få ihop det.

Vilken bedömning syftar du nu på?
Lärarnas eller kamraternas?

Anonym sa...

Väl skrivet. Jag kommenterar det faktum att helgonet Lucia inte har något att göra med vårt luciafirande egentligen.

Anders sa...

Umeboshi: Exaktamente. Plus det förhållandet att skönhetstävlingar överlag är oetiskt och antaglgen att brott mot läroplanen.
Jimmie: så det är så du kallar dig nu. Dina synpunkter på min blogg är noterade.
cripp: om du tror att luciavalen i normalfallet avgörs av personens kvalifikationer för uppdraget, så är du mer än naiv.

Anonym sa...

Likt en politiker undviker du kärnfrågan, men vad är annat att förvänta sig.

Hur valen på de skolor som du varit på / gått på kan jag inte svara på, men naiv är jag knappast då jag vet hur det förhåller sig på de skolor jag har i min närhet.

Där undviker man val överhuvudtaget i frågor som det här. Val där det handlar om att plocka fram en eller några elever för ett speciellt uppdrag i skolvärlden kan aldrig bli ett rättvist val då det oftast handlar om att den som är populärast vinner (som i Freddys fall). Det blir ett väldigt subjektivt val som inte handlar om vem som passar bäst för rollen.

Freddy passade minst bäst i just denna roll och då får jag väl vara en bakåtsträvare i dina ögon då, men tassa inte in på jämlikhet för män i det här fallet. Det är så mycket dubbelmoral så det finns inte.

Att du tar upp det här fallet som en begåvad protest är ju trots allt bland det mest naiva jag läst. Tror du verkligen de gjorde det så är du alldeles för långt ifrån ungdomarnas värld idag.

Protesten kom efter han blivit nekad att vara Lucia, men som sagt det är en annan fråga som vi kan diskutera en annan gång om du vill.

Sen uppskattar jag om du håller din skrift något mer objektiv. Nu har du kallat mig för "något trög" (eftersom jag inte fattar din sida av saken), jag är naiv för jag tror saker som jag inte ens skrivit, utan det är din tolkning av min text (?).

Ett råd:
Läs mina inlägg noggrannare och se om du klarar att följa tankegången hela vägen istället för att tolka och försöka hitta något du kan peta mig i ögat med.