20 december 2008

I det blå med svart tunga

Aja baja kd, inte bära falsk vittnesbörd mot din nästa. I förslaget till förändringar i äktenskapsbalken som riksdagen äntligen kommer att anta i vår, så sägs ingenting om att tvinga någon homofobreligiös att gå enot sin tro.
Man kan inte ens idag tvinga svartrockar att ens viga olikkönade par mot sin vilja. Tycker prällen att det är onaturligt att svarta och vita lever ihop, så slipper han välsigna. Det här är alltså ljug. Men det är kanske lying for Jesus, som det är frågan om, ni vet det där som somliga kristna hävdar att om syftet är att stärka Jesus position på marknaden, så är lögn helt i sin ordning. En av undertecknarna av artikeln i dagen har bevisligen ljugit för Jesus förr. I sin blogg påstod han helt fräckt att grön ungdom vill tillåta sex med djur. Där ute har vi kd. I det blå med svart tunga.

2 kommentarer:

Kruegerrands sa...

Anders: är det du som precis kommenterat på Svenssonbloggen? Jättebra kommentar, vill jag bara säga. Har själv en vän som jobbar med ungdomar på Rosengård, och han delar helt dina uppfattningar. Vilket ju även merparten av de riktiga Rosengårdsborna tycks göra.

Anonym sa...

Påpekas bör att min artikel inte handlade om att Grön Ungdom ville ha artneutrala äktenskap utan jag försökte i ett stycke rabbla upp alla möjliga konstellationer som vissa vill kalla för äktenskap.

Min poäng i detta stycke var mycket enkel, eftersom äktenskap betyder förhållande mellan en man och en kvinna så kan ingen av de andra uppräknade konstellationerna kallas för äktenskap. Jag ville helt enkelt belysa de skillnader som finns på detta ämne i svensk politik.

Vad som skett är alltså att jag i ett blogginlägg om äktenskapslagstiftningen nämner olika sorters samlevnadsformer som vissa grupper vill kalla för äktenskap. Jag skrev inom en parantes att Grön Ungdom var positivt inställda till artneutrala äktenskap, något som jag hört vid flera tillfällen (och därmed trodde stämde). När jag blev informerad om att så inte var fallet korrigerades det direkt. Att begå ett misstag är något som alla människor gör, vi är alla ofullkomliga. Att medvetet sprida osanning, det är att ljuga.

God fortsättning på det nya året
/Christopher Dywik