12 december 2008

Den drogade nämnden.

Julmiddag för nämnden på fina restaurangen med fancy food och Luciauppträdande. Trevligt och kanske välförtjänt (eller inte, jag vet inte riktigt).
Men så är det ju denna jävla alkoholen som politiker och tjänstemän gladeligen blir lulliga av på skattekollektivets bekostnad. Det stör mig som fan, alkohol gör att man får ett barns omdöme och det är såklart meningen.
Slappna av, som det kallas ibland.
Allt började med välkomstdrink och fortsatte med glögg.
Sen skulle det drickas olika sortes vin till olika sorters mat och avec till kaffet. Drogandet blir nån slags vetenskap, precis som när man förr kunde välja och vraka bland pak, afghan och maroc inne på Christiania. Men vinet är ju fiint och det var bara att säga till om man ville ha och åtminstone i ett uppenbart fall kunde jag konstatera en problematik, jag har öga för sånt numera. Avvand som jag är trodde jag att glöggen var alkoholfri, men fan, jag höll sånär på att få booze i mig och det vore inte så mysigt. Först blev jag rädd och sen förbannad. Dels för att drogen är så självklar och dels för det respektlösa i att inte fråga om någon behöver undvika skiten. Samma nämnd som ansvarar för stadens trafiksäkerhet pimplar alkohol på vanligt folks bekostnad. Är det logiskt?
Sen går vi hem i natten, somliga vinglar, andra är pratsjuka och jag och en till går som vanligt.

4 kommentarer:

Helene sa...

Sist vi hade julbord med landstinget drack jag vinglögg. Jag frågade efter alkohol och servitrisen svarade 2,25 men den var betydligt starkare än så.

På tre och ett halvt år har den enda gången jag inte lyckats undvika alkohol varit i politiken, fullmäktige pågick samtidigt, vi har inga pauser.

Anders sa...

Och det är inte okej på en fläck, det borde fler än vi organiserade nykterister fatta. När jag drack fick jag åtskilliga tillfällen till det inom politiken. Det har fler än en gång lagts kommunala betalkort i barer, kan jag säga.

Anonym sa...

Fan vad bra skrivet!! Kan du inte flagga hos mig när du skriver om alkohol? Jag har svårt att formulera mig, och hänvisar gärna hit, om ok?
Du skriver bra om annat oxå, det var inte så jag menade, men detta är x-tra viktigt just för mig.

Anonym sa...

Visst är det bra skrivet,
Varför är vi som vill vara nyktra så maktlösa.
Det verkar var helt fel om man ska vara politiskt korrekt.
Alkoholen som förstör för så fler än brukaren borde man väl gå på samma sätt som man gör med rökningen,,
Margaretha