24 november 2008

Kryssa Zaida!

Valberedningens förslag till valsedel till europaparlamentet kom idag.
Som väntat toppar Carl Schlyter och lite oväntat är Isabella Löwin tvåa.
Att stora journalistpristagaren från förra året är grön kommer inte som en överraskning, däremot är det märkligt att hon är beredd att sälja ut sitt oberoende för en plats i parlamentet utan vidare makt. Det jag vet om Isabella sträcker sig till fisk och hav och det är för all del politik, men inte tillräckligt för en EP-plats, enligt min åsikt. Carl är bra som fan, men hans grundinställning är utträde ur EU. Jag vet att nästan halva partiet tycker som han och därför ska han vara med. Men min kandidat är han inte. Jag saknar några som kunde ha stått på listan och åter andra kunde ha avstått för att inte splittra rösterna bland oss mer EU-positiva, men kritiska gröna. Den person jag tänker kryssa finns tyvärr en bit längre ner på listan. De frågor hon kommer att jobba med i parlamentet är frågor som jag själv brinner för, likarättsfrågor, LGBTQ-frågor och annat utifrån ett genuint grönt och feministiskt perspektiv. Jag kryssar Zaida. Det är ett enkelt och självklart val för mig.

Inga kommentarer: