01 november 2008

Döda poeters sällskap i Malmö.

Ilmar Reepalu ser den förfärliga dokumentären Klass 9a, på TV och sen träffar han stadsdelscheferna och säger till dom att från och med nu ska eleverna sätta betyg på lärarna. Det är en snurrig beslutsgång, men inte så originell som man kan tro. KS-ordföranden tror rätt ofta att dom är presidenter och inte en del i ett arbetslag.
I torsdags nådde så frågan kommunfullmäktige och oppositionen fick tillfälle att plocka poäng. Det borde vara lätt att se för de flesta att det inte är bra om lärare kan lockas att fjäska för elever för att bli populära. Att det inte skulle påverka lönesättningen tror jag inte ett skit på. Rektorerna kommer att vilja ha lärare med höga betyg. På kort sikt kommer allas karriärer att boostas av lärarbetygen men på lång sikt innebär det att vi kan få en kår av ängsliga lärare som inte vågar konfrontera elever och föräldrar när det behövs. Och framför allt riktas allt ljus på den enskilde läraren som om livet verkligen vore nåt jävla döda poeters sällskap.

4 kommentarer:

Anonym sa...

*ler* Kul med en kommentar som lyfter näsan från de egna skorna en stund.

Inlägget här är skrivet i huvudsak med tanke på hur jag bloggar, och på vilket vis. Att jag tex i en bloggby enbart väljer att kommentera nu för tillfället. Här i WP skriver jag ner vad jag tänker, OM jag känner för det. På andra ställen gör jag annat.

Det finns folks som lägger privata aspekter på HUR jag bloggar, personer som inte har med mitt liv att göra. Där är en gräns passerad. Syftet med de kommentarerna är ganska överflödigt, eftersom jag väljer själv hur jag vill blogga.

Kul med din samhälls/miljö-vinkel. Om bilar, bostäder och samhällsplanering kan man tänka mycket, och det finns en hel del lösningar som man kan propagera för. *ler*

Vart drar du gränsen för hur du själv styr upp ditt miljötänk? Förmodar att du inte har trampcykel kopplat till din dators elaggregat. *ler*

morpheo sa...

Fast åas, om nu ungarna ska betygsättas, så varför inte lärarna? Om inte annat så för att föra fram absurditeten i det hela...

Anonym sa...

Att elever äntligen får möjlighet att bedöma sina lärare är väl jättebra. Till skillnad från dig så tror jag att i princip alla elever kan ta ansvar om de får det och sätta rättvisande betyg. En ängslig och alltför mesig lärare är sällan en bra lärare och kommer inte heller få bra betyg.

9A visar att lärare som visar respekt, bryr sig och motiverar eleverna är bra lärare. Detta tror jag eleverna i längden uppskattar och dessa kommer att få bra betyg.

När jag gick på grundskolan och gymnasiet hade vi lite olika uppfattningar om lärare naturligtvis, men vi var ändå förhållandevis samstämmiga när det gällde vilka som var bra respektive dåliga pedagoger. Elever är inte dumma i huvudet.

Nu på universitetet är det naturligtvis en självklarhet med utvärdering och bedömning av lärares insatser i slutet av terminen. Visst är det kanske hårt för läraren, men det är ännu hårdare för elever som får dras med dåliga lärare.

Vad är felet med Klass 9A förresten? Jag är tveksam till en del i sättet att framställa det hela, men i stort tycker jag det var mycket bra. Ett program som visade behovet av bra pedagogik och kärlek snarare än betongliberal kravretorik.

Anders sa...

mia: haha, synpunkter på sitt bloggande får man alltid. Själ har jag fått sätta kommentarsfilter efter att några puckon spammade ner mig med invektiv. Det fanns ingen gräns för vilken idiot jag var, liksom.
morpheo: det skulle vara för det, då.
nm: att man gemensamt utvärderar sin gemensamma insats är en självklarhet i skolan, men därifrån är steget långt till en ångestladdad betygssättning. Elever är inte dumma i huvudet, men dom är barn och ska behandlas som barn. Barn ska inte ha makt över vuxna. Dessutom vill jag se en skola där man jobbar i arbetslag.