08 juni 2008

Trevligare saker än nationaldag.

Vi firade inte den krystade nationaldagen, utan ägnade oss åt trevligare saker, kan man man säga. Gustaf Vasa var aldrig kung i Malmö, så datumet 6 juni är inte sådär klockrent. Ändå viftades det med flaggor lite här och där, tror jag. den så kallade kungen var visst i stan, eller så var det veckan innan, jag har inte hundra procents koll. Nationalism är lite sorgligt, tycker jag. Sverige är inget särskilt, liksom. I Malmö har vi närmre till Berlin än till Stockholm, närmre till Rom än till Kiruna. Även om vi hejar på samma lag när det är fotbolls-EM, ser jag ingen anledning att mana fram nåt nationellt. Språket, möjligen, men det verkar ju som om skåningar och norrlänningar ändå inte fattar varandras talspråk. Lika osmart är det att jag har samma kronor som norrbottningarna ett dygn bort med tåget, men helt andra kronor än köpenhamnarna en halvtimme bort.

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Öh, är du på riktigt nu??
Då tycker jag att du flyttar till Berlin eller Rom istället då.

Fy vad du är tråkig Anders!

Anders sa...

Jag argumenterade för euron och mot nationaldagen. Det är mina åsikter, tråkiga eller inte.

Anna Fredriksson sa...

När jag skulle följa min 82-åriga mamma till Jönköpingsbussen efter att hon varit i Sthlm och firat sitt barnbarns student blev vår tunnebanevagn attackerad av nynazister. Vid T-centralen hade de ställt upp sig så att de blockerade alla dörrar och vällde in i vår vagn med fanor som de hade som påkar och skanderade "Ut härifrån" "Det är vårat land". Slagsmål och full kalabalik utbröt. Hur vi kom ut vet jag itne bara att vi var fruktansvärt rädda båda två och att det där med nationaldag var inget för oss innan och ännu mindre efter detta.